نخست وزیر سابق گرجستان: باید بابت جنگ ۲۰۰۸ با روسیه عذرخواهی کنیم

نخست وزیر سابق گرجستان پیشنهاد داد که کشورش باید بابت جنگ ۲۰۰۸ با روسیه عذرخواهی کند؛ جنگی که منجر شد مسکو دو منطقه آبخاز و اوستیای جنوبی را به عنوان مناطق مستقل به رسمیت بشناسد.
نخست وزیر سابق گرجستان: باید بابت جنگ ۲۰۰۸ با روسیه عذرخواهی کنیم

به گزارش ایسنا، «بیدزینا ایوانیشویلی»، نخست وزیر سابق گرجستان و میلیاردر معروف این کشور که برای انتخابات 26 اکتبر خود را کاندیدای حزب حاکم «آرزوی گرجستانی» کرده، ادامه داد، «رژیم جنایتکار» دولت سابق «میخائیل ساکاشویلی»، به دستور قدرت‌های خارجی این جنگ را با روسیه به راه انداخت.

به نقل از خبرگزاری رویترز، وی افزود: «پس از انتخابات 26 اکتبر آنهایی که این جنگ را به راه انداختند باید در مقابل دادگاه حاضر شوند. مردم گرجستان باید بابت این جنگ عدرخواهی کنند.»

دیگران چه می خوانند:

ساکاشویلی در حال سپری کردن 6 سال حبس خود به اتهام سوءاستفاده از قدرت است.

حزب «جنبش متحد ملی» ساکاشویلی گفته که اظهارات ایوانیشویلی یک «شرمساری ملی» است که به نفع روسیه گفته شده و این اظهارات، «خائنانه» است.

اوستیای جنوبی در 100 کیلومتری شمال تفلیس، پایتخت گرجستان در جنگ 1991 تا 1992 از گرجستان جدا شد و در این جنگ، هزاران نفر کشته شدند. جمعیت گرجی قومی منطقه عمدتا از استان اخراج شدند.

اکثریت کسانی که اکنون در اوستیای جنوبی زندگی می‌کنند از نظر قومی از گرجی‌ها متمایز هستند. آنها می‌گویند که تحت حاکمیت شوروی به زور وارد گرجستان شدند.

در گزارشی از سوی اتحادیه اروپا که در سال 2009 منتشر شد، آمده است که گرجستان با حمله به تسخینوالی مرکز اوستیای جنوبی با توپخانه سنگین در شب 7 تا 8 اوت 2008، جنگ را آغاز کرد و روسیه با قدرتی قاطع پاسخ داد.

انتهای پیام

نخست وزیر سابق گرجستان: باید بابت جنگ ۲۰۰۸ با روسیه عذرخواهی کنیم

اخبار وبگردی:

آیا این خبر مفید بود؟